Podstawowym celem istnienia każdego biznesu jest przynoszenie zysków pracownikom i właścicielom. Tym samym nie da się przecenić roli optymalizacji czasu pracy ludzi oraz maszyn. W tym trudnym zagadnieniu branży transportowej w sukurs przychodzą nowoczesne systemy mające na celu planowanie tras i zadań. Jak ich stosowanie przekłada się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa?
Planowanie tras i przydzielanie zadań konkretnym pracownikom oraz obsługiwanym przez nich pojazdom jest jednym z kluczowych elementów procesu transportu. To właśnie od dobrze obmyślonej trasy zależy wiele innych czynników, które ostatecznie wpływają na finalne dostarczenie towaru na czas, a co za tym idzie – na wykonanie zlecenia w odpowiednim czasie i zadowolenie klienta.
Wyklucz błędy w planowaniu tras
Planista lub kierowca odpowiedzialny za zaplanowanie trasy do obsługi powierzonych zleceń spędza nad tym zadaniem całe godziny, a wszystko i tak kończy się pustymi przejazdami? Każdy pracownik firmy transportowej wie, że takich sytuacji praktycznie nie da się uniknąć.
Niezależnie od wiedzy i doświadczenia osób planujących trasy – obsługa tego procesu przy pomocy arkusza kalkulacyjnego to balansowanie na linie. Badania pokazują, że z tego typu złożonymi zadaniami najlepiej radzi sobie sztuczna inteligencja, ale wsparta przez doświadczenie człowieka. Dzięki zastosowaniu elektronicznych systemów planowania tras i zadań poszczególne firmy, w zależności od ilości zleceń i ich rodzaju, były w stanie przyspieszyć realizowanie zleceń o kilka do kilkudziesięciu procent.
Systemy planowania tras, takie jak nasz TrustTrack, to w dużym skrócie narzędzia do kontrolowania floty i ładunku. Jednak jednym z najważniejszych elementów ich funkcjonalności jest zautomatyzowane planowanie tras i zadań. Zaimplementowanie tego rozwiązania w firmie znacznie usprawnia cały proces. TrustTrack odpowiedzialny jest za wygenerowanie tras w oparciu o wprowadzone do systemu dane.
Co ciekawe, projektowanie tras nie opiera się wyłącznie na sztucznej inteligencji. Oprogramowanie za każdym razem przedstawia trzy propozycje, każda z nich uzupełniona jest o informacje na temat koniecznej do pokonania odległości, czasu dostawy oraz ETA (Estimated Time of Arrival – szacowany czas przybycia).
Każdą z tras planista może jednak łatwo edytować i dostosowywać do własnych potrzeb. Automatyzacja procesu pomaga zatem zniwelować pomyłki, ale nie wyklucza udziału człowieka. Co więcej, bierze pod uwagę mnóstwo kluczowych czynników, włącznie z ograniczeniami czasu pracy kierowcy i pojazdów, a także rozróżnieniem, czy pojazd w drodze obsługuje jeden, czy dwóch kierowców.